Новини

Open space - гідності, незручності, прийоми організації

Опубликовано: 19.11.2020
Open space - гідності, незручності, прийоми організації


Сорок років тому англієць Френк Даффі, студент архітектурного факультету, придумав офіс відкритого типу, без внутрішніх перегородок. Сьогодні в стилі open space організовуються 70% від усіх пропонованих бізнес-приміщень в світі. Формат став популярним через низку перевага, але і виявив мінуси.

Сутність відкритої організації простору

Планування без внутрішніх перегородок реалізує ідею командного духу, ігнорування меж між статусами співробітників. Офіс відкритого типу - одне приміщення для всього персоналу фірми, з мінімальною кількістю меблів, великими вільними ділянками.

Робочі місця організовані по лінійної схемою або групами, іноді розмежовуються легкими перегородками. Окремі зони передбачені для топ-менеджерів, але іноді і керівник «поселяється» разом з колективом. Його стіл виділяється формою, розміром, контрастним кольором.

Переваги офісних приміщень open space

Зручність роботи всім колективом на єдиному просторі найбільше оцінили представники творчих бізнес-сфер: команди дизайнерів, IT-розробники, редакції ЗМІ, рекламні агентства. Зручність формату виражається в наступних перевагах:

  • простота спілкування між співробітниками, оперативність вирішення щоденних питань, які потребують колегіального рішення;
  • ефективний контроль з боку керівника. Можливість візуальної оцінки зайнятості, працездатності персоналу;
  • економічність: менші, ніж для класичного приміщення витрати на утримання;
  • відсутність розмов «за зачиненими дверима», що сприяє психологічному здоров'ю колективу;
  • розуміння кожним співробітником напрямків діяльності, стратегії компанії;
  • швидка адаптація до робочого процесу «новачків»;
  • менший ризик розголошення комерційної таємниці, зловживання службовим становищем.

Вільне спілкування - одна з головних концепцій формату, покликана згуртувати колектив. В умовах сучасних технологічних можливостей дана складова набула інших рис: товариші по службі спілкуються в месенджерах, по електронній пошті, що позбавляє комунікації емоційної складової. Є й інші чинники, що знижують привабливість офісних приміщень відкритого типу.

Негативні моменти в конфігурації open space

Єдине робочий простір часто порівнюють з нескінченних ні на хвилину бджолиним вуликом. Для кого-то постійний гул, телефонні дзвінки швидко стає звичною атмосферою, для інших - дратівливим фактором. Високий рівень шуму - основний недолік формату.

Неабиякою ложкою дьогтю є побутові конфлікти, що не торкаються корпоративних питань. Причинами сутичок можуть стати задуха, протяг, шкідлива звичка колеги, включений кондиціонер, ступінь закриття жалюзі, зникнення ручки, миші та ін. Навіть десяти людям важко дійти згоди з побутових питань, а в великих фірмах штат набагато більше.

Інші недоліки:

  • відсутність приватної зони. Людям з кабінетів складно звикнути до того, що тепер все, в тому числі повітря навколо робочого столу, потрібно ділити з сусідом;
  • високий ризик поширення інфекцій.

Статистика показує, що негативні умови сильно знижують працездатність. Через неможливість зосередитися на виконуваної задачі середньостатистичний працівник втрачає 86 хвилин робочого часу щодня. Особливо яскраво відволікаючі фактори проявляються в екстремальному варіанті офісів open space - форматі hotdesking, коли за кожною людиною відсутня жорстко закріплене робоче місце.

Як досягти балансу?

Зберегти позитивні сторони відкритих офісних просторів дозволяє правильна організація простору і роботи. Про створення сприятливої атмосфери має подбати керівництво, HR-менеджер. Ось що можна зробити:

  • встановити перегородки;
  • винести call-центр, галасливу оргтехніку в окреме приміщення;
  • організувати автономну зону харчування. В цьому випадку шелест ланч-боксів і включення кава-машини не будуть дратувати весь колектив;
  • оптимізувати інтер'єр, організувати живі зелені зони з рослин;
  • організувати якісне освітлення;
  • створити корпоративну культуру, тобто обумовити правила поведінки.

Норми ділового етикету повинні мати рекомендаційний характер. Наприклад, замість грубого заборони на особисті телефонні розмови можна запропонувати вести приватні переговори в лаунж-зоні, щоб не бентежити інших, не заважати бізнес-процесу. Нормами повинні стати тихий тембр голосу, відсутність звички їсти на робочому місці.

Прозорість, відкритість, привабливі інтер'єри офісів відкритого типу дозволили їм швидко завоювати великі міста. Для окремих комерційних сфер відкрита конфігурація - знахідка, основа для вдосконалення і розвитку з відмінними перспективами.

Компаніям, чия діяльність пов'язана з постійним спілкуванням по телефону, вимагає тиші й зосередженості, варто розглянути інші варіанти планування.