Новини

Перетворення офісного простору після пандемії

Опубликовано: 09.04.2021
Перетворення офісного простору після пандемії


Епідемічний фактор вплинув на все бізнес-сфери. Після зникнення загрози масового зараження коронавірусів зміниться вигляд, функціонал робочих приміщень. Всесвітньо відомі експерти, аналітики будують нові моделі, формують трендові формати офісів майбутнього.

Результати переходу на дистанційну роботу

В умовах пандемії на «удаленку» перейшли цілі галузі: наука, освіта, IT-сфера, торгівля, соціальне, медичне страхування та ін. На підставі даних опитувань виявлено такі тенденції:

  • при дистанційній роботі не знизилася продуктивність праці;
  • багато хто мріє повернутися до колишнього режиму праці через накопичену втому від онлайн-конференцій і мітингів;
  • дефіциту міжособистісного спілкування призводить до часткової втрати накопичених цінностей корпоративної культури;
  • знижується творча, новаторська складова, характерна для спонтанного, а не запланованого ділової взаємодії.

Зміни відбулися в структурі угод з офісна нерухомість. Через неясних перспектив орендодавці неактивно здають площі на тривалий час. Зростає відсоток договорів продовження оренди на невеликий термін. В умовах зростання вакантності власники йдуть на поступки, щоб підтримати попит, пропонують орендні канікули.

Перераховані фактори вже вплинули на підхід до організації робочих місць і продовжать видозмінювати класичні формати офісів.

Прогноз на майбутнє - гібридний офіс

За даними аналітичних звітів, після пандемії компанії, що працюють в абсолютно дистанційному режимі, будуть рідкістю. Їх частка в загальній масі складе 10-12%. Відсоток організацій, співробітники яких будуть працювати поза домом повний робочий тиждень, скоротиться до десяти. Лідируючі позиції в постпандемічний життя займуть представники бізнесу, які використовують гібридні офісні простори.

Ідея гібридної концепції полягає в наступному: працівники частина тижні виконують свої обов'язки в офісному приміщенні, частина - працюють з дому. Поєднання традиційного та дистанційного графіка дає можливість не втрачати відчуття команди, але незалежно і гнучко планувати робочий час. Пропорція відвідувань залежить від специфіки бізнесу, команди, особистих побажань. Психологічно комфортний варіант - вихід з дому двічі в тиждень. Для мінімізації кількості людей, одночасно присутніх в приміщенні, потрібне активне управління робочим графіком.

За рахунок залучення регіональних фахівців, які можуть здійснювати свої функції з будь-якого місця, в зручний час, керівники нарощують кадровий резерв.

Змішаний формат ділової активності передбачає зміни в плануваннях. Попит матимуть приміщення, в яких:організовано соціальне дистанціювання;

  • впроваджена система hot desking (вільне місце, призначене для одного працівника, є декільком);
  • облаштовані просторі зони для відпочинку і неформального спілкування;
  • є ізольовані кімнати переговорів;
  • визначені непересічні потоки переміщень (шляхом розміщення підлогових стрілок, покажчиків);
  • в оснащенні реалізовані технічні рішення для оперативного підключення віддалених засобів комунікації.

Актуальним залишиться питання локації комерційної нерухомості гібридного типу. Вихід на роботу пару раз в тиждень логічно поєднати з відвідуванням інфраструктурних об'єктів. З цієї причини площі в БЦ в центральних районах міст будуть затребувані.

Аналітики припускають і тенденцію відходу розташування ділової резиденції від центральних районів. Дорога на роботу - один з головних мінусів класичного трудового графіка, пов'язаний в умовах пандемії не тільки з тратою часу, але і з підвищеним ризиком зараження. Цей фактор враховуватимуть орендарі, віддаючи перевагу локаціях в спальних районах.

Як зміняться умови оренди?

Життя в умовах локдаунов вплинула на відносини між співробітниками і роботодавцями, між власниками і орендарями. Всі зараз мають можливість змінитися, адаптуватися до реалій, підібрати найбільш вигідний і результативний формат ведення бізнесу.

У найближчій перспективі очікуються наступні трансформації:

  • щорічний перегляд необхідного обсягу офісних приміщень. Поточний стандарт - 5-10 років;
  • можливість звільнення орендарями частини площі в разі необхідності (за договором);
  • оренда офісов в коворкінг без надання супутніх послуг

Єдиного рецепту вирішення «квартирного питання» для корпорацій немає. Але очевидно, що швидкість адаптації компаній і власників комерційної нерухомості до нової реальності, оперативність перетворення офісних просторів безпосередньо вплинуть на здоров'я, благополуччя співробітників, процвітання бізнесу.