Новини

Що тобі сниться, раб на галерах, або як КИТ збирав образ ідеального IT-офісу

Опубликовано: 10.05.2018
Що тобі сниться, раб на галерах, або як КИТ збирав образ ідеального IT-офісу


Щодо благополучно переживши буремні 14-18 роки, український ринок IT продовжує задавати тренди в українській офісної нерухомості. Випробовує на міцність всіх і вся колом: девелоперів, архітектурні та дизайнерські бюро, терпіння своїх фінансових служб і скарги всім завжди незадоволених співробітників. І, звичайно, не залишає осторонь нас ріелторів.

Ми - компанія з гордим морським ім'ям КИТ - вирішили влаштувати вище рукава своїх матросок і відправитися на пошук ідеального місця проживання великих, середніх і малих IT-команд. Ми шукали існуючі і поки ще уявні простору, де добре працювалося б людям з великими головами, добрим серцем і двадцятьма п'ятьма годинами чистого робочого часу в день.

Ми хотіли поговорити з загадковою айтішной душею в форматі «ти мені правду скажи ...». Переслідували, з одного боку, важливу для себе операційну мета: зрозуміти, «чого хоче жінка». Хотіли почути голос того самого хлопця, який «гребе» на горезвісної «галері», а не того, хто ставить технічне завдання на пошук нового приміщення. З іншого боку, нас підштовхнула на дослідження надія, що отримані результати будуть корисні в тому числі і девелоперам / будівельникам в проектуванні нових об'єктів в форматі як потрібно ринку, а не як їм хочеться.

Ось, що у нас вийшло.

База дослідження - 62 київські IT-компанії.

Ключові питання дослідження:

    1. Основні характеристики офісних приміщень.
    2. Технічна оснащеність офісних приміщень
    3. Розташування та інфраструктура.
    4. Внутрішній простір. Дизайн.
    5. Відповіді поза конкурсною програмою
    6. Резюме

Технічна оснащеність офісу

 

 

Хочемо вірити, що сухі цифри дослідження, будуть цікаві українським девелоперам. Для цього ми і затіяли розмову з більш ніж півсотнею компаній, які визначають обличчя сучасного IT-ринку. Нехай попит знайде пропозицію і плисти по морях коду українським айтішникам буде з кожним днем комфортніше.

 

 

 

За його словами, в частині відповідей було наголошено на енергетична безпека. Будинки повинні мати дублюються джерела електроенергії. Також великі і середні гравці відзначали критичну важливість як мінімум в двох провайдерів, що забезпечують високошвидкісну роботу інтернету.

Наявність кухні, парковки і велопарковки сприймається як «гігієнічний мінімум». Мова частіше йде в форматі, скільки місць виділяється на конкретний офіс, а не потрібна чи не потрібна парковка як така.

Що поблизу

Керівникам компаній оцінили важливість елементів інфраструктури БЦ по 5-ти бальною шкалою:

 

Деякі компанії організовують трансфер від метро до офісу і назад для своїх співробітників. Але не всі можуть собі це дозволити. Тому найважливішим елементом виявилася транспортна розв'язка і, звичайно, великий паркінг.

 

Робочий простір

 

Стандартний офіс для IT-сфери - це open space, обладнаний різними зонами: переговорними, конференц-залами, зоною відпочинку, спортивної, ігрової зонами і кухнею. Створення атмосфери «будинок-офіс» не тільки виправдано, але і необхідно, щоб співробітники могли відчувати себе комфортно, відпочити, зняти стрес і з новими силами продовжувати роботу.

 

Формат open space дозволяє максимально раціонально використовувати офісну площу, вибудовуючи комунікації в команді і економити кошти. Open space повинен мати хороше освітлення, комфортний клімат, мінімальний рівень шуму, на одне робоче місце повинно припадати не менше 9-12 кв. м площі. При цьому важливо розуміти, що для переговорів з клієнтом в онлайні або для приватного спілкування не підходить робоче місце. Наприклад, в офісі компанії EPAM стоять так звані «телефонні будки» і кілька типів переговорних, 4 з яких - це великі meeting room з можливістю проведення відео-конференцій.

 

В цілому дослідження підтвердило гіпотезу, що айтішник теж людина. Причому досить творчий. І, можливо, трішки більше розпещений комфортом. Креативна хвиля пробивається в тих місцях, де це не заважає бізнес-процесів. Наприклад, трендом останніх років став найманого переговорний. Це можуть бути назви продуктів компанії, наприклад, імена відомих особистостей, назви планет або міст.

 

IT-компанії орендують офіси з кабінетної системою і open space. У деяких компаніях присутня змішана форма організації робочого простору. Зібрані відповіді показують, що приблизно половина співробітників в офісах open space не задоволені умовами роботи, вони хочуть самоти і тиші. Тому в багатьох офісах робочі місця зони open space розділені високими скляними шумоїзоляционнимі перегородками і зоновано в «кубики» по 4-6 місць. Також при необхідності можна попрацювати в тиші в вільних meeting room, де хороша звукоізоляція. Опитування виявило, що в 40 офісах з 62 використовують формат open space (64,5%), а кабінетну і змішану організацію робочої зони застосовують 3 і 17 офісів відповідно (4,8% і 27,4%).

 

Анатолій, Consultant / Project Manager, компанія GlobalLogic:

 

«В першу чергу подобається відмінне розташування переговорок і зручні меблі. Завжди є вільні конференц-руми. У разі необхідності обговорити якийсь особисте питання, завжди знайдеш місце, де можна усамітнитися. Недолік - відсутність столів, які регулюються по висоті ».

 

Оптимізація наше все

 

Як би ти не був багатий, управління витратами ніхто не відміняв. Ось і до нашого ринку дістався тренд оптимізації та підвищення ефективності квадратного метра. Одним з актуальних форматів стає share desk (працюю, де хочу), який можна назвати модернізованим open space, де співробітники не мають закріпленого робочого місця, а, приходячи на роботу, займають вільний. В Україні тренд поки форматі бета-тесту. Але в процесі інтерв'ювання нам здалося, що в найближчому майбутньому він може «зайти». Знаючі люди кажуть, що ми в Україні share desk ще просто не навчилися готувати. А коли навчимося - зможемо скоротити обсяг орендованих площ до 30-40%, а отже, і вартість оренди.

 

Під пильною увагою оптимізації і поліпшення виявилося і саме робоче місце. Багато хлопців вколюють будь здоров і переважна більшість робочих годин знаходяться в сидячому положенні. Звідси часто виникали коментарі, мовляв, «здорово, що робоче місце регулюється по висоті або як хотілося б, щоб так було». Особливо виділяються своєю інноваційністю компанії вводять в практику стоячі робочі місця.

 

Відпочинок і натхнення

 

Великі українські IT-гравці в бажанні догодити грають по-крупному. Минув час дивуватися внутрішнім кафе, пивним барам, перукарнях, басейнів і тренажерним залам. Самі крутишкі - як, наприклад, Plarium - слідом за дозвіллям претендують і на управління здоров'ям своєї команди. І не розмінюючись на дріб'язок, обладнають власні медсанчастини. Частина компаній сповідують філософію «спорт є молодість», відкриваючи фітнес-зони, спортивні майданчики, зали для йоги, тенісу та більярду. Інші роблять акцент на творчості, створюючи relax zone з барабанами або гітарами, кімнати для малювання та ліплення, міні-кінотеатри або бібліотеки. В цілому, вибір неформальних територій всередині офісного простору залежить як від спрямованості компанії, так і від уподобань співробітників. Керівництво багатьох IT-компаній вже змирилося, що інвестувати в це треба. Часом непристойні суми. Частина з топів, правда, роблять це з розумінням, що прибуток, принесена мотивованими співробітниками, непорівнянна з витратами по удосконаленню офісу.

 

 

Поїсти ми любимо

IT-компанії люблять приділяти увагу зонам харчування. З цікавих доповнень стандартно обладнаної кухні, можна виділити попкорн-машини, барні стійки, кава-поінти, окремі холодильники з морозивом і стелажі зі свіжими фруктами. Для підтримки рівня травлення деякі хлопці мають у своєму розпорядженні зони трапези таким чином, щоб можна було, жуючи, дивитися в прекрасне майбутнє через панорамні вікна. Ну, і на терасу вийти з цієї ж самої кухні подалі від сірих двійкових кодів.

 

В'ячеслав, QA engineer, компанія Lucky Labs:

«Подобається, що офіс - окрема будівля. Є спортзал, велика кухня, ігрова кімната та настільний футбол. Багато перегородок і meeting-room. Є велопарковка і душ - багато хто приїжджає на велосипедах. Поліпшити потрібно систему кондиціонування і вентилювання. Буває, не вистачає повітря ».

Дизайн приміщень IT-компаній не скупиться на яскраві рішення і різноманітність стилів:

 

Ось ще фішки простору і оснащення, які виділяли опитувані як досить важливі: мансарди, капсули для сну, масажні кабінети, дитячі кімнати, телескопи, самокати, сігвеї, скейтборти, обладнані даху, барбекю, фонтани, парки. Багато компаній з задоволенням заводять офісних тварин. Велика площа і демократична обстановка в приміщенні зазвичай це дозволяють. У київських офісах IT-компаній живуть шиншили, кішки, собаки, акваріумні рибки.

Дефіцит

На рівні «простих роботяга» маркетингове бюро Monya Gets, яка проводила дослідження, зафіксувало боротьбу задоволених з тими, кому душно, тісно і шумно.

На рівні топ-менеджерів, що відповідають за розвиток, самим повторюваним словом було - дефіцит. Він проявлявся на всіх рівнях: не вистачає хороших площ, не вистачає грамотного управління об'єктом нерухомості. Мало парковок, категорично недостатній рівень енергобезпеки і т.д.

Хочемо вірити, що сухі цифри дослідження, будуть цікаві українським девелоперам. Для цього ми і затіяли розмову з більш ніж півсотнею компаній, які визначають обличчя сучасного IT-ринку. Нехай попит знайде пропозицію і плисти по морях коду українським айтішникам буде з кожним днем комфортніше.